Ekintzailetza Zibersegurtasuna
Elkarrizketak 5 ekaina, 2020

Azucena Hernández, Eurocybcarko arduraduna: “Teknologia minimo bat duten ibilgailu guztiek zibereraso bat jaso dezakete”

Hiperkonektatuta dagoen mundu batean, zibersegurtasuna ezinbestekoa bihurtu da enpresentzat, etxeentzat…  baina baita ibilgailuentzat ere. Autoen segurtasun informatikoaren maila egiaztatzen duen lehen testa sortu du Eurocybcar enpresa gasteiztarrak. Haien datuen arabera, 2012. urteaz geroztik, "autoen aurkako zibererasoak % 1.600an igo dira".
-

Hiperkonektatuta dagoen mundu batean, zibersegurtasuna ezinbestekoa bihurtu da enpresentzatetxeentzat  baina baita ibilgailuentzat ere. Autoen segurtasun informatikoaren maila egiaztatzen duen lehen testa sortu du Eurocybcar enpresa gasteiztarrak. Haien datuen arabera, 2012. urteaz geroztik, “autoen aurkako zibererasoak % 1.600an igo dira”. Azucena Hernández enpresa honetako arduradunak ibilgailuetan zibersegurtasuna nola ezartzen ari den eta erabiltzaileentzat zer arrisku dauden azaldu du. 

Zibersegurtasuna errealitate bat al da  gaur egungo automobilgintzaren sektorean?

2012. urtetik aurrera errealitate bat bihurtu da: urte horretatik aurrera autoak urrunetiklapurtzen hasidira, ibilgailuak ‘bahitu’ egin dira bitcoin-sari bat eskatzeko, gidariaren informazio pertsonala Bluetooth sistemaren bidez eskuratu da honek gidatzen duen bitartean, ibilgailuaren sarbidea blokeatu da, autoak berrikustera deituak izan dira zibersegurtasun-akats batengatik 

Ziberkriminalak ez dute estrategia konplexurik behar autoan sartzekoadibidez, gerta daiteke musika Interneteko webgune batetik pendrive batean deskargatzea, pendrive hori gure autoaren USB portuan konektatzea eta, hori egitean, oharkabean, ibilgailuaren sistema eragilea blokeatzen duen birus edo ‘malware’ bat sartzea. Horren ondorioz autoa erabat gelditzea gerta daiteke,  ibilgailua martxan dagoen bitartean. 

Autoa ordenagailu bat bezalakoa dela gogorarazi behar da, desberdintasun bakarra dago: lau gurpil ditu eta 120 km/orduko abiaduran gidatu ahal da. Beraz, mugikor bat, ordenagailu eramangarri bat,  edo enpresa bat bezala babestu behar da, edo are gehaigo. Gainera, mugikortasunaren etorkizun hurbila auto elektrikoetara zuzenduta dago, beste auto batzuekin edo azpiegiturekin edota hodeiarekin hiperkonektatuta dauden auto autonomoetara goaz. Beraz, jasan ditzaketen erasoak areagotu egingo dira neurririk hartzen ez bada.  

Nola jakin dezake gidariak bere ibilgailua zibereraso bat jasotzeko arriskuan dagoela? 

Hain zuzen ere, galdera hori burura etorri zitzaidan duela ia hiru urte, eta horren ondorioz sortu zen Eurocybcar Testa, munduan auto baten zibersegurtasun-maila neurtzen duen lehena. Bi parametrotan oinarritzen da: nola babesten duen ibilgailu horren barruan bidaiatzen duten pertsonen pribatutasuna -datuak- eta, are garrantzitsuagoa, nola babesten dituen bidaiari horien bizitzak. 

Une honetan, teknologia minimo bat duten ibilgailu guztiek ziber-eraso bat jaso dezakete. Hau da, ia edozein auto. Bluetooth, nabigatzailea, larrialdiko deia -2018ko apiriletik aurrera kaleratu ziren modelo berrietan nahitaezkoa dena-, urrutiko agintea duen giltza, airbag edo mugikorretik ibilgailuaren datuak eta funtzioak kontrolatzeko aukera ematen duen aplikazio bat edukitzearekin nahikoa da ziber-eraso bat izateko. 

Gaur egun, harrigarria bada ere, marka bakar batek ere ezin du ziurtatu bere autoak ziberaseguruenak direnik, hau da, bidaiarien datu pribatuak eta haien bizitza behar bezala babesteko gai direnik.  

Gidariak beren ibilgailua horrelako erasoak jasan dutela al dakite? 

Kotxeen inguruko zibersegurtasunari dagokionez, gizartearen egungo kontzientziazio-maila oso txikia da. Gaur egun, ia mundu guztiak daki antibirus bat behar duela bere ordenagailuan, eta mugikorrean jasotzen dituen etengabeko eguneratzeak onartu eta deskargatu behar dituela, ideia  egokia dela gailuetako kamerak estaltzea, etab. 

Ibilgailuen zibersegurtasunaren inguruan ez da ia ezer aipatzen, eta hori izan behar da benetako gizarte kontzientziatu bat lortzeko lehen urratsa. Behin jendeak auto zibersegurua ez erabiltzeak zer suposatzen duen jakiten duenean, erosi eta erabiltzen dituen ibilgailuak hala izatea eskatzen hasiko da.  

eurocybcar

Zer egin diezaioke ‘cracker‘ batek auto bati? 

Eraso batek lapur bati ibilgailu bat lapurtzeko aukera eman ahal dio; ‘cracker’ batek ibilgailuaren direkzioa edo balaztak kontrolatu ahal ditu, bidaiarien bizitza arriskuan jarriz. Beste adibide bat: ‘cracker’ batek multimedia-sistemaren informazioa lapurtu dezake -gailu horrek, mugikorrak bezala, erabiltzailearen informazio asko gordetzen du: telefonoaren kontaktuak eta mezuak, non dagoen momentu horretan, argazkiak, egiten dituen ibilbideak edo datu pertsonalak, lantokia…-Gainera, posible da autoko sentsoreak manipulatzea, gida-laguntzen funtzionamendu okerra sortuz, eta, ondorioz, autoa arriskuan jarriz. Eta hori guztia zelatatzeko, xantaia egiteko, erabiltzailea leku arriskutsu batera bideratzeko eta, azken finean, bere bizitzaren aurka egiteko erabili daiteke.  

Baina egoera hau saihestu ahal dazibersegurtasuneko gutxieneko baldintzak betetzen dituen auto bat erabiltzen bada, eta hori Eurocybcar Testaren zeregina da: merkatuko ibilgailuek pertsonen bizitza eta pribatutasuna behar bezala babesten duten egiaztatzea.  

Probak Gasteizen kokatuta dagoen CybercarLab batean egiten dira eta, ebaluazioa egin ondoren, lortutako emaitzen arabera Eurocybcarrek azken balorazioa eta ‘zigiluak’ ematen ditu, erabiltzaileek autoak konparatzeko aukera izan dezaten eta ziberseguruena zein den jakin dezaten. 

Gaur egun zibereraso asko al daude? 

Eurocybcarren 400 eraso baino gehiago ditugu erregistratuta, aztertuta eta dokumentatuta. Egiazta dezakegu 2012tik 2020ko lehen hiruhilekorarte autoekin lotutako ibilgailuen eta azpiegituren aurkako zibererasoak % 1.600an igo direla. Eta kasuen benetako kopurua askoz ere handiagoa dela uste duguarazoa da herritarren artean ez dagoela zibersegurtasun akatsen inguruko ezagutzarik eta, horregatik, ziurrenik jende askok ibilgailuaren aurkako eraso bat jasan du baina ez dira konturatu ‘krakeo’ horretaz.  

Erregistratuta ditugun datuen arabera, erasoen % 77a zuzenean ibilgailuen aurka egiten dira, baina beste % 23a ibilgailuen munduarekin lotutako enpresak dira erasoen benetako helburua: alokatzaileak, kontzesionarioak, floten kudeatzaileak, aparkalekuak, garraiobide kolektiboak… 

Berri onak ere badaude. Izan ere, ikerketak ere areagotzen hasi dira: hau da, erasoak ‘modu kontrolatuan’ egiten dira ibilgailu batean zaurgarritasunak eta zibersegurtasun akatsak aurkitzeko, eta arazo horiek konpontzeko. 

 

Eusko Jaurlaritzak zibersegurtasuna bultzatzen du euskal enpresetan, Basque Cibersecurity Centerren inguruan gai horri buruzko sare ekonomiko bat sortuz. 

Lotutako albisteak

Developair-ek  AA  aplikatzen  du  software  tresnen  belaunaldi  berri  bat  sortzeko

Developair-ek AA aplikatzen du software tresnen belaunaldi berri bat sortzeko

Donostiako startupak hainbat soluzio eskaintzen ditu industriarako, hala nola trenbide aeroespaziala, energia, automobilgintza eta medikuntzarako, besteak beste.

Etxe  bat,  pieza  asko:  AtomModular-aren  “Lego  eredua”  etxebizitza  krisia  konpontzeko
24/06/2025 Ekintzailetza

Etxe bat, pieza asko: AtomModular-aren “Lego eredua” etxebizitza krisia konpontzeko

La startup, con sede en BIC Araba, propone industrializar la vivienda con inteligencia artificial, diseño modular y materiales sostenibles.

Gorlan  taldea,  I+G  arloan  jarduten  duen  balio  erantsi  handiko  produktu  elektrikoen  enpresa
23/06/2025 I+G+B

Gorlan taldea, I+G arloan jarduten duen balio erantsi handiko produktu elektrikoen enpresa

Zornotzako enpresak SPRI Taldearen zibersegurtasun-programaren laguntza jaso du, eta produktu berriak garatzen bakarrik diharduten 90 pertsona ditu.

Acuratiok  erabaki  adimendunak  hartzeko  teknologia  bat  bultzatzen  du  pertsonen  pribatutasuna  babesten  den  bitartean
18/06/2025 Zibersegurtasuna

Acuratiok erabaki adimendunak hartzeko teknologia bat bultzatzen du pertsonen pribatutasuna babesten den bitartean

Autoak edo erlojuak bezalako gailuetan adimen artifiziala da, 'ikasketa automatikoa muturrean' izenekoa. Datuak sortzen diren lekuan zuzenean prozesatzeko eta erabaki independenteak hartzeko aukera ematen du, datu-zentro handietara eraman beharrik gabe.

PhotoKrete,  hiriak  hozteko  morteroak  garatzen  dituen  euskal  startup-a
13/06/2025 Ekintzailetza

PhotoKrete, hiriak hozteko morteroak garatzen dituen euskal startup-a

Bere teknologia berritzaileari esker, %70etik gorako energia aurrezpena lortu daiteke hozte-gastuan, material pasibo eta jasangarrien bidez.

Yorsio:  “Jabetzakidetzan  oinarritutako  etxebizitza  emantzipatzeko  modurik  adimentsuena  da”
11/06/2025 Ekintzailetza

Yorsio: “Jabetzakidetzan oinarritutako etxebizitza emantzipatzeko modurik adimentsuena da”

Sara Recalde Yorsio-ren sortzaile eta zuzendari nagusiak, plataformak hipotekarik gabe eta jabetza partekatutako eredua erabiliz etxebizitza eskuratzeko modua nola eraldatzen duen azaltzen du.

Grupo  Cybentiak  mundu  mailan  berritzen  ari  da,  automobilgintzari  eta  mugikortasunari  aplikatutako  zibersegurtasunekoprestakuntza-programekin
03/06/2025 Zibersegurtasuna

Grupo Cybentiak mundu mailan berritzen ari da, automobilgintzari eta mugikortasunari aplikatutako zibersegurtasunekoprestakuntza-programekin

Aholkularitza-enpresa estrategikoak bere eskaintza diseinatzen du zibersegurtasuna jada aukera bat ez den mundu baterako, non mugikortasuna konektibitate gehien eskaintzen duen arloetako bat den: ibilgailuak inguruan duten guztiarekin komunikatzen dira eta horrek eragina izango du sektore osoan.

FHIMASAk,  eraikuntzaren  sektorean  erreferente  den  ETEak,  BIND  SMEren  aldeko  apustua  egin  du  bere  merkatua  berrikuntzaren  eskutik  lideratzeko
29/05/2025 Up Euskadi

FHIMASAk, eraikuntzaren sektorean erreferente den ETEak, BIND SMEren aldeko apustua egin du bere merkatua berrikuntzaren eskutik lideratzeko

ETE horrek BIND SMEren —Eusko Jaurlaritzak startupekin sustatutako berrikuntza-ekimen irekia— bigarren edizioan parte hartu zuen.

Biele  Group,  egurraren,  metalaren,  automobilgintzaren  eta  eraikuntzaren  sektoreetarako  fabrika  osoak  diseinatu  eta  muntatzen  dituen  enpresa
22/05/2025 Zibersegurtasuna

Biele Group, egurraren, metalaren, automobilgintzaren eta eraikuntzaren sektoreetarako fabrika osoak diseinatu eta muntatzen dituen enpresa

Azpeitian kokatuta dagoen konpainiak SPRI Taldearen zibersegurtasun-programako laguntza bat jaso du eta bost urte ere iraun dezaketen proiektu konplexuak egiten ditu.

Nexmachinak  Gauzen  Interneta  industriara  zabaltzen  du
22/05/2025 Up Euskadi

Nexmachinak Gauzen Interneta industriara zabaltzen du

Enpresak IoT soluzio jasangarriagoak eta eskuragarriagoak eskaintzen ditu mota guztietako enpresa eta erakundeentzat

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.