Koronabirus berriaren pandemiaren ondorioz, produktuak edo elikadura etxez etxe erostearen alde egiten ez zuten pertsona askok honen alde egin dute, eta olatu horrek Euskadiko banaketa iraunkorraren sektorearen indarra handitu du. Kasu askotan enpresa txikiak dira, hirietan mugikortasun iraunkorrean oinarritutako negozioak abiarazi dituzten gazteek sortuak. Euskal Autonomia Erkidegoko hiru hiriburuetako banaketa-enpresa multinazionalei hainbat proiektu gehitu zaizkie azken urteotan, bakoitza bere ereduarekin, baina jasangarritasuna amankomunean izanda.
Donostian ez da harritzekoa Txitako edukiontziak ikustea, 2009tik hirian bizikletaz eta trizikloz mugitzen baitira. Banaketaren azken pausoan espezializatu da enpresa, logistikako katearen pauso kutsatzaileenari eta pilaketak sortzen dituenari erantzun berdea emateko. Gipuzkoako hiriburuko erdiguneetako auzoetan (Gros, Alde Zaharra eta Erdialdea) egin dituzte orain arte banaketak.
Baina, pandemiaren ondorioz, Txitan pauso berriak eman dira: “konfinamenduan asko handitu zen enpresa handien bidalketen kopurua mundu osotik, baina tokiko denda guztiak itxita zeudenez, zerbitzua hiri osora zabaltzearen alde egitea erabaki genuen, banaketaren azken pausoa ez baita nahikoa Donostiako negozioetarako; furgoneta elektrikoak hartu genituen, tokiko merkataritza aktibo mantentzen laguntzeko”, azaldu du Dani Ruiz Txitako arduradunak.
2017az geroztik Gasteizen, Bizibiziren bidez mota guztietako salgaiak eta elikagaiak garraiatzen dira, elektrikoak eta eskuzkoak diren bizikletekin. Konfinamenduan, mezularitzaren igoera ikusi dute: “Jarduera nahiko igo da, inoiz etxez etxe entregatzea pentsatu ez duten enpresak aukera hori aktibatu dute, eta, beraz, gauza askoren artean, izozkiak eraman ditugu etxeetara”, azaldu du Ieltxu Aginako konpainiako bazkideetako batek. Jatetxe batzuek ere beren produktuen mugikortasun iraunkorra aukeratu dute: “marka gisa bereizteko aukera bat da”, azpimarratu du Aginakok. Konfinamenduak ateak ireki dizkie eta aurretik inoiz lan egin ez duten enpresen kontaktuak ekarri dizkie. Bizibizik ibilbide turistikoak egiteko alokairua ere eskaintzen du, eta online salmentarako plataforma bat ere badu, bezeroek beren zerbitzuak haren bidez eskaini ditzaten, baldin eta beren zerbitzua ez badute.
Koiki Euskadin iraunkortasunaren premisarekin lan egiten duten enpresen beste adibide bat da. Beren kasuan, ingurumenaz gain, gizartearen aldeko apustua egiten dute, bazterketa-arriskuan dauden pertsonak gizarteratzeko irizpideak erabiliz. Garraioa oinez, bizikletaz edo furgoneta elektrikoz egiten dute.
“Gure hasierako momentua pixka bat lehentsua izan dela uste dut. Iraunkortasunarekiko interesa dago, baina hori oraindik ez da bizi estiloetara eta erabakietara eraman. Garraio kutsatzaileago batek tarifa baxuagoa badu, oraindik ere horren aldeko apustua egiten jarraitzen du gizarteak“, hausnartu du Ruizek.
ETEentzako, merkatuak dibertsifikatzeko, atzerriko bekak, nazioarteko lizitazioak, itzuli beharrik gabeko dirulaguntzak esportazioak sendotzeko, ezarpenak egiteko laguntzak edo nazioartekotzeko prestakuntza espezifikoa.
Interesgarria, ezta?