Iratxe Las Hayas
Elkarrizketak 3 urria, 2023

Iratxe Las Hayas: “Emakumeok enpresaren erabaki estrategikoak hartzen diren lekuan egon behar dugu”

Euskal ingeniari honek 25 urteko eskarmentua du industrian eta nazioartekotzean, eta orain industriako beste enpresa batzuen aholkularia da Smart Jidokaren bidez.

Iratxe Las Hayas euskal ingeniariak 25 urtetik gorako eskarmentu profesionala du Ingeniaritza Industrialaren eta Aeroespazialaren munduan, zuzendaritza nagusiko postuetan gehienetan. Halaber, esperientzia nabarmena du enpresen nazioartekotzearen arloan, batez ere emakumearen ikuspegitik. Horregatik, Merkataritzaren Estatu Idazkaritzak sustatutako “Merkataritza Domina” eman diote berriki, Emakumea eta Nazioartekotzea kategorian. Ildo horretatik, eta gogoeta-prozesu heldu baten ondorioz, bi agertoki horietan duen ezagutza guztia eskaintzea erabaki du, beharra izan dezaketen beste enpresa batzuentzat. Horregatik sortu du Smart Jidoka eta zuzendari bazkidea da.

Nolakoa izan zen aitortzaren unea?

Ederra izan zen. Baina apur bat izugarria. Aitortza hori sorpresa izan da niretzat, ezagutzen eta espero ez nuen zerbait izan zelako. Ekainean deitu zidaten saria emango zidatela jakinarazteko eta duela gutxi eman didate Madrilen, arlo honetako ministroa buru zuen zeremonia batean.

Eta zergatik uste duzu jaso duzula halako saria? 

Nire bizitza profesional osoan industriari lotuta egon naiz nazioartekotze handiko enpresetan, eta enpresa horien salmenten ehuneko altu bat nazioartekoak ziren. Eta ekintzailetzaren indarrari eta emakumearen rolari oso lotuta dagoen industria da, bai nazioartekotzean, bai beste arlo batzuetan. Bestalde, erakunde askorekin aritu naiz lankidetzan. Hortaz, egin dudan zerbaitek inpaktua izan du norbaitengan uneren batean. Pentsatzen dut nire ibilbidea ikusiko zutela eta aitortza jasotzea merezi nuela pentsatuko zutela.

Irmo diozu “apelaezina” dela enpresen kanpora begirako arloaren erantzukizunarekin zerikusia duten lanpostuetan gero eta emakume gehiago egotea. Zergatik?

Ni dibertsitatearen aldekoa naiz, oro har, giza kapitalaren aberastasuna baita. Baina, egiaz, dibertsitatea ez da erraza; normalean dugun afinitatearengatik sortzen ditugulako loturak beste pertsonekin, baina desberdintasunetik abiatuta hazten gara. Hortaz, enpresek dibertsitatea sustatzearen aldekoa naiz, eta, zehazki, generoarena. Alde batetik, justizia sozialagatik eta, bestetik, emaitzak ematen dituelako. Horregatik, uste dut emakumeok erabaki estrategikoak hartzen diren lekuan egon behar dugula, enpresaren norabidea zehazten duten erabaki horietan. Eta nazioartekotzearen arloan, enpresei eta ekonomiari eragiten dion erabaki estrategiko batean, emakumeek egon behar dute.

Zergatik uste duzu daudela hain emakume gutxi nazioartekotzean?

Nazioartekotzeak dituen ezaugarri batzuk direla eta, zailagoa da emakumeen presentzia handitzea. Alde batetik, familiaren kontziliazioa eta baldintza soziala direla eta, lan horrek bidaiatu beharra dakarrelako berekin. Eta, bestetik, esportazio gehien egiten dituen sektorea industriarena delako, eta industrian, zoritxarrez, emakume gutxi daudelako, emakumeen eskari txikia duten profil tekniko eta teknologikoak behar direlako… Horrenbestez, euskal enpresen nazioartekotzean emakumeen presentzia handitzeko lana azkartu egin behar da, ez delako egun batetik bestera gertatuko.

Entzun dugunagatik, oso lotuta dago hori STEAM bokazioekin…

Hala da, bai. Oro har, lanbide horiekiko bokazioa murriztu egin da denborarekin, baina nesken kasuan beherakada are handiagoa da. Ikerketa ugari daude horri buruz, baina kontuan izan behar da halaber lanbide horiek ez direla oso ikusgarriak ikasleentzat. Beraz, ikastetxeek lana dute egiteke arlo horretan, emakumeak industriara hurbiltzeko eta eskari oso handia duten lanbide horiek haiei hurbiltzeko. Eta ahal bada, modu anitzean egin behar da, emakumeen parte-hartze handiarekin.

Duela ez denbora asko, bazirudien kuota positiboak edo merituak beharrezkoak zirela errealitate hori sustatzeko. Arlo horretan urte asko daramatzatenek nola ikusten dute egoera hori?

Nik uste dut kuota eta meritua ez daudela lehiatuta, beti esan izan dut. Eta uste dute jende asko dagoela prestatuta postu horietarako, baina batzuetan ikuspegia zabaldu beharra dago. Dibertsitatea ez da erraza, esan dudan moduan. Errazagoa da afinitate gehiago duzun jendearekin eta erabakiak askoz azkarrago hartuko dituzunekin esertzea mahai baten bueltan, ez duzunekin baino. Emakume asko daude erabakiak hartzeko postuetarako eta erantzukizun-postuetarako prestatuta, eta, horregatik, kuotak funtsezkoak dira niretzat.

Eta meritua?

Merituak balio du meritu hori eman diezazuketela frogatzeko; hortaz, hori frogatzeko aukera eman behar dizu norbaitek. Aukera hori ematen ez badizute, ezin izango duzu frogatu eta frogatzen ez baduzu, ez duzu meriturik izango. Sorgin-gurpila da. Horregatik, kuoten aldekoa naiz, eta prozesu hori azkartzeko modu bakarra dela uste dut. Agian egunen batean ez da beharrezkoa izango, baina gaur-gaurkoz, kuota eta meritua jarriz gero, biak lortuko dituzu.

Ildo horretatik, 25 urteotan bildutako eskarmentu horrekin guztiarekin sortu duzu Smart Jidoka. Zertan datza bere jarduerak zehazki?

Smart Jidoka aholkularitza-enpresa bat da, eta gure bezeroei beren lehiakortasuna hobetzen laguntzen diegu. Negozioaren eta kudeaketaren lau arlotan jarduten dugu: estrategian, gobernantzan, prozesuetan eta pertsonetan. Eta bezeroen neurrira diseinatzen ditugun proiektuen bitartez, inpaktu handiko emaitzak lortzen laguntzen diegu. Gure helburua da gure inguruneko garapen ekonomikoari eta sozialari ekarpena egitea. Hau da, enpresei beren emaitzak eta lehiakortasuna hobetzen laguntzen diegu.

 

Lotutako albisteak

Alterity,  robotika  mugikorrarentzat  eta  mugikortasun  elektriko  arinarentzat  bateriak  fabrikatzen  dituen  enpresa  bizkaitarra
07/05/2025 Nazioartekotzea

Alterity, robotika mugikorrarentzat eta mugikortasun elektriko arinarentzat bateriak fabrikatzen dituen enpresa bizkaitarra

Elkarteak SPRI taldearen nazioartekotze-programaren laguntza bat jaso du, eta bezeroak ditu jada Italian, Suitzan eta Herbehereetan

Haizelur,  nazioartekotzearen  aldeko  apustua  egiten  duen  doitasun-mekanizazioaren  arloko  Debako  ETEa
05/05/2025 Nazioartekotzea

Haizelur, nazioartekotzearen aldeko apustua egiten duen doitasun-mekanizazioaren arloko Debako ETEa

Enpresaren esportazioek SPRI Taldearen zibersegurtasuneko programaren dirulaguntza jaso dute eta negozioaren % 35era iritsi dira dagoeneko

Diseinua,  estrategia  eta  helburua:  horrela  egiten  du  lan  Dot.-ek,  erakundeei  aldaketarantz  laguntzen  dien  kooperatibak
22/04/2025 Nazioartekotzea

Diseinua, estrategia eta helburua: horrela egiten du lan Dot.-ek, erakundeei aldaketarantz laguntzen dien kooperatibak

Hainbat bulego ditu gaur egun, eta krisi testuinguru batean jaio zen, sortzaileak hainbat eszenatokitara egokitzera behartu dituena.

GuLink:  Kulturak  konektatzen  eta  negozioak  sustatzen  aro  globalean
28/03/2025 Nazioartekotzea

GuLink: Kulturak konektatzen eta negozioak sustatzen aro globalean

GuLinken modu estrategiko eta jasangarrian globalki hedatzea bilatzen duten enpresekin lan egiten dute.

Riza  Taldeak  bere  presentzia  handitu  du  Alemanian,  produkzio-kostuak  ia  %  40  murrizten  dituen  lanarekin
26/03/2025 Nazioartekotzea

Riza Taldeak bere presentzia handitu du Alemanian, produkzio-kostuak ia % 40 murrizten dituen lanarekin

KTR Systems GmbH multinazional alemaniarraren filial baterako baliabideak optimizatu ditu enpresa gipuzkoarrak. Orain arte, Europako eta Ipar Amerikako zortzi herrialdetan aritu da, eta urtero 60 milioi euroko fakturazioa du.

Irizar  Forge,  mende  bat  garabietarako  kakoetan  espezializatuta
11/03/2025 Nazioartekotzea

Irizar Forge, mende bat garabietarako kakoetan espezializatuta

Enpresak egoitza Lazkaon du eta bere produktu sofistikatuak 60 herrialdetara esportatzen ditu. Gainera, bere merkatua hainbat sektoretara zabaldu du, off shorera, adibidez.

Egaña  Group,  zazpi  hamarkadako  historia  eta  nazioarteko  asmoak  dituen  Gipuzkoako  familia  enpresa
03/03/2025 Nazioartekotzea

Egaña Group, zazpi hamarkadako historia eta nazioarteko asmoak dituen Gipuzkoako familia enpresa

Aurten hiru enpresak lantegi berean batzeaz gain, atzerrian duten presentzia zabaltzea du helburu konpainiak.

Asier  San  Millán  (Siderex):  “Deskarbonizazioa  eta  emisioen  murrizketa  ezinbesteko  helburuak  dira  lehiakorrak  izaten  jarraitzeko”
26/02/2025 Nazioartekotzea

Asier San Millán (Siderex): “Deskarbonizazioa eta emisioen murrizketa ezinbesteko helburuak dira lehiakorrak izaten jarraitzeko”

Euskadiko Siderurgiaren Kluster Elkarteak siderurgiaren balio-kate osoko enpresak biltzen ditu, eta funtsezko arlo batzuetan egiten du lan, hala nola nazioartekotzean, garapen jasangarrian, berrikuntza teknologikoan eta talentuaren prestakuntzan.

Loco  Polo:  “Hauxe  da  zerotik  hasita  sortu  dudan  eta  urte  gehien  dituen  proiektua”
13/02/2025 Nazioartekotzea

Loco Polo: “Hauxe da zerotik hasita sortu dudan eta urte gehien dituen proiektua”

Iñigo Galdonak, enpresaren sortzaileetako batek, artisau-izozkien proiektua bultzatu du Gipuzkoatik, eta beste hainbat herritan ere saltzen dute: Frantzian edo Omanen, adibidez

Kelias,  sei  hamarkada  errepideen  eta  hirien  seinaleztapen  egokia,  segurua  eta  jasangarria  egiten
03/02/2025 Nazioartekotzea

Kelias, sei hamarkada errepideen eta hirien seinaleztapen egokia, segurua eta jasangarria egiten

Enpresak administrazio publiko nazionalekin lan egiten du, hala nola udalekin eta eskualdeko gobernuekin, eta Suitzako eta Txileko bezeroak izan ditu.

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.