Ibilgailu astunen elektrifikazioari buruzko txosten berria
2022ko urrian egin eta INTERGUNE+ 2022n aurkeztu zen txostenak aztertzen du nola ekiten ari zaion zero emisioko mugikortasunerako trantsizioari ibilgailu astunen kasuan, kamioien kasuan zehazki, eta, hain zuzen ere, kamioi ertain eta astunen segmentuan elektrifikaziorako aurrerapausoak areagotu egingo dira datozen urteetan. Trantsizioa oraindik hasiberria bada ere, azelerazio nabarmena aurreikusten da hamarkada honen bigarren erditik aurrera, bereziki bateriako eredu elektrikoetan (BET); hidrogeno pilarekoek (FCET), berriz, protagonismoa irabaziko dute 2030etik aurrera. Aldaketa horrek aukera berriak irekitzen dizkie salgaiak errepidez garraiatzeko sektorera dibertsifikatu nahi duten euskal enpresei.
Basque Trade & Investment erakundeak egindako txostenak joera teknologikoak, fabrikatzaileen (OEM eta Tier 1) inbertsioak eta aldaketa hau bultzatzen ari den arau-esparrua aztertzen ditu, Euskadik bere burua estrategikoki kokatu dezakeen balio-kate berrietan eta berrikuntza-nitxoetan zentratuta.
Mundu mailako merkatua kamioi elektrifikatuen aldeko apustua sendotzen ari da
2026rako, mundu osoan 3,4 milioi kamioi ekoiztea espero da, 2021eko kopuruaren parekoa, eta Europak bere merkatu-kuota mantenduko du, Alemania buruan izango delarik (123.000 unitate inguru). Kamioi guztien %6,4 elektrikoak izango dira (BET), eta beste %9,1 hidrogenozko pilen bidezkoak (FCET). Asiak ekoizpenaren bolumen handiena izango du, baina Ipar Amerika eta Europa garrantzia irabazten ari dira 2026ra begira.
Europan, 54 muntaketa-plantetatik 13k dute dagoeneko kamioi elektrifikatuak ekoizteko gaitasuna. Talde industrial nagusien artean, TRATON (VW taldea) nabarmentzen da, Daimler Truck eta Volvo Trucks-en aurretik, eta hiruren artean merkatuaren bi heren baino gehiago kontrolatuko dute.
Bateriak eta hidrogenoa irtenbide estrategiko gisa finkatzen dira
Jabetza osoaren kostua (TCO) funtsezko faktorea izango da teknologia bat edo beste hautatzeko garaian. 2025erako, bateria bidezko kamioien (BET) TCOa diesel motakoen parekoa izango da, eta 2030erako lehiakorragoa. Aldiz, hidrogenozko pilen bidezko kamioiek (FCET) kostu handiagoak eta azpiegitura-mugak dituzte oraindik, nahiz eta distantzia luzeetarako eta karga astunetarako abantaila batzuk eskaini.
Hala, badirudi merkatuaren joerak ikuspegi duala duela: distantzia ertainetarako bateriak eta ibilbide luzerako hidrogeno-teknologiak.
Fabrikatzaileek eta hornitzaileek beren eraldaketa teknologikoa bizkortzen dute
Europako fabrikatzaile nagusi guztiek ari dira BET motako modeloak garatzen, eta, neurri txikiagoan, FCET-ak ere bai, 2030erako eta 2040rako elektrifikazio-helburu anbiziotsuekin. Volvo, Daimler, CNH Industrial edo IVECO bezalako markek zero emisiozko gama osoak ari dira zabaltzen, eta TRATONek, berriz, baterien aldeko apustu esklusiboa egin du.
OEM, Tier 1, energia-hornitzaile eta azpiegitura-enpresen arteko dozenaka aliantza eta joint venture sortu dira, pila elektrikoak, bateriak edo karga ultralasterrako sistemak bezalako osagai estrategikoen ekoizpena bermatzeko. Gainera, sektoreko hornitzaile nagusiak (Bosch, Cummins, Dana, Faurecia…) indar handiz ari dira inbertitzen BET eta FCET teknologietarako osagaietan.
Diseinua, araudia eta azpiegiturak aldaketaren erritmoa baldintzatzen dute
Kamioien elektrifikazioak motorretik harago doan eraldaketa sakona bultzatzen ari da. Hobekuntza aerodinamikoak (kabina biribilduak, atzeko hegatsak…) sartzen ari dira, eta norabide eta frenatze sistema berriak garatzen, segurtasun-eskakizun berrietara eta ADAS teknologiaren integraziora egokitzeko. Berrikuntza hauek ez dute soilik eraginkortasuna hobetzen; funtsezkoak dira gidatze autonomoa garatzeko, eta horren ezarpenak TCOa %25 arte murriztu eta ibilgailuen diseinu eta erabilera errotik aldatuko ditu.
Aldi berean, Europako arau-esparruak zeresan handia du trantsizio teknologiko hau bizkortzeko. CO₂ emisioen inguruko arauak, Ibilgailu Garbien Zuzentaraua, erosketa-pizgarriak eta Baterien Ekintza Estrategikoaren Plana dira zero emisiozko modeloen adopzioa sustatzeko tresna nagusiak.
Hala ere, erronka nagusietako bat da ibilgailu astunentzako karga publikoko sare nahikorik ez egotea, ez bateriadun elektrikoentzat ez eta hidrogenozkoentzat ere. 2030erako 279.000 karga-puntu aurreikusten dira, baina horietatik zati bat bakarrik izango da erabilera publikokoa. Hidrogenoaren azpiegitura, berriz, hasierako garapen-fasean dago oraindik. Muga honek trantsizioa moteldu dezake, baldin eta ez bada Europako mailan planifikazio koordinatu baten bidez konpontzen.
Ibilgailu astunen elektrifikazioak aukera industrial berriak irekitzen dizkio Euskadiri
Ihesik gabeko mugikortasunaren aldeko trantsizioak bizkortu egin du ibilgailu astun elektrifikatuen garapena, eta horrek aukera industrial berriak sortu ditu balio-kate osoan. Basque Trade & Investment erakundeak prestatutako txostenak trantsizio horren azterketa zehatza eskaintzen du, Europan zentratua, eta Euskadiko enpresek kokatzeko aukera duten leku estrategikoak identifikatzen ditu: teknologian, osagaietan edo zerbitzu espezializatuetan.
2030erako, bateriazko kamioiek (BET) eta hidrogeno-pilen bidezko ereduek (FCET) pisua irabaziko dute Europako ekoizpenean, jabetza-kostu osoaren (TCO) hobekuntzari, arau-esparruaren bultzadari eta baterietan, azpiegituretan eta trakzio-sistemetan egindako berrikuntzari esker. Talde industrial batzuk, hala nola TRATON, baterietan bakarrik oinarritzen dira, eta beste batzuk, hala nola Volvo, Daimler edo IVECO, zero emisiodun ibilgailu astunen gama osoak ari dira merkaturatzen.
Europako testuinguruak joera hori indartzen du, besteak beste, Baterien Ekintza Plan Estrategikoa edo Ibilgailu Garbien Zuzentaraua bezalako ekimenei esker. Horiei gehitzen zaizkie eskualde-mailako programak, hala nola Euskadin errepide bidezko garraioa deskarbonizatzeko laguntza programa berria.
Gainera, Euskadik jada ari da funtsezko konponbideak eskaintzen, hala nola floten kargatze-sistemarako MEDUSA eredua edo Ikerlanek garatutako elikatze-bikoitzeko bihurgailua, energia trenbidetik berrerabiltzeko.
Ibilgailu astunen elektrifikazioak ez du soilik motorra aldatzen: ibilgailuaren diseinua, logistikaren antolaketa, aerodinamika eta segurtasun-sistemak ere aldatu egiten dira. Hori guztia aukera bihurtzen da mugikortasun adimentsua, ADAS sistemak, material arinak, elektronika edo automatizazioa garatzen duten enpresentzat.
Europako industria-testuingurua ezagutu eta zure estrategiak trantsizio horretara egokitu nahi badituzu, ikus ezazu automozio-sektoreko erronkak eta aukerak Euskadiko enpresentzat, eta aztertu nazioartekotzerako laguntza-programak prozesu hori errazteko.
Industria-aukera berrien, arrakasta-kasuen eta txosten estrategikoen berri izan nahi baduzu, harpidetu zaitez SPRI Taldearen buletinera eta eskuratu zure sektorea aldatzen ari den honetan aurrea hartzeko eduki nagusiak.
Hemen ere eska dezakezu txosten osoa.
Zerikusia duten beste txosten batzuk:
- BT&Iren Automobilgintzako Behatokia
Munduko automozio-industriaren ikuspegi xehea eskaintzen du azterketa horrek, eta haren egituran, eragile nagusietan eta estrategietan jartzen du arreta, euskal enpresek negozio-aukerak aurkitu eta nazioartekotze-planak garatu ahal izan ditzaten. - Ipar Afrikako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Indiako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Italiako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Japoniako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Turkiako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Europa Ekialdeko automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Mexikoko automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Txinako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Brasileko automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Marokoko automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Argentinako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Estatu Batuetako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Errusiako automobilgintza-merkatuaren azterketa
- ASEANeko automobilgintza-merkatuaren azterketa
- Txinako sektore automotrizak Europan duen azkundeari buruzko oharra