Battery2Life proiektuaren helburua baterien bizitza baliagarria luzatzea da
Erabili edo zahartu ondoren ere, bateriek energia biltzeko eta hornitzeko gaitasunaren zati handi bat gordetzen dute. Ibilgailu elektrikoen bizitza baliagarriaren amaieran, edukieraren % 70 eta 80 artean mantentzen dute, batez beste. 2030erako, egoera horrek 5 milioi tona bateriari baino gehiagori eragingo diela aurreikusten da. Erronka horrekin, Battery2Life programa europarrak teknologia adimendunaren erabilera bultzatzen du, bizitza baliagarria luzatzeko eta berrerabilera segurua bermatzeko.
Suitzako Institute of Communication and Computer Systems (ICCS) erakundeak gidatutako proiektuaren helburua ibilgailu elektrikoen bateriak bigarren bizitza batean erraz berrerabili ahal izatea da. Bestalde, Europako baterien industrian berrikuntza bultzatu nahi du. Hori lortzeko, bateriak kudeatzeko sistema adimendun, ireki eta malguak garatzea proposatzen du, sistemen diseinua hobetzeko eta erabilitako bateriak berkonfiguratzeko metodo fidagarriak eta eraginkorrak sortzeko.
Battery2Life proiektuak bateria-sistemak diseinatzeko bi esparru berri sartzen ditu, merkatuaren etorkizuneko beharrei erantzuteko. Lehenengoak hasierako merkaturako enpresa-trantsizioa babesten du, dauden bateriak diseinatzeko patroiak berregituratuz. Bigarrenak, aldiz, diseinu-printzipio berritzaileak sartzen ditu bateriaren 1. eta 2. bizitza baliagarrirako.
Proiektuak euskal partaidetza du. CIDETEC Energy Storage proiektuaren zuzendari teknikoa eta lan-pakete baten liderra da. Une honetan, Battery2Life proiektuaren ekuatorean, arrisku-fenomenoak goiz detektatzeko metodoak garatu ditu, eta, horrela, berrerabilitako sistema horien segurtasuna hobetu du. “Horien artean, inpedantzia elektrokimikoaren espektroskopia (EIS) bezalako teknologiak nabarmentzen dira. Horiek egoera kritikoak monitorizatzea ahalbidetzen du, hala nola ‘runaway’ termikoaren arriskua edo litio metalikoaren ezarpena. Prebentzio-ereduetan oinarritutako ikuspegi alternatiboak ere planteatzen dira, EIS sistemarik ez dagoenean”, adierazi dute CIDETECek.
2004. urtearen hasieran hasi zen proiektuak mugarri bat lortu du: baterien egoera eta bideragarritasuna ebaluatzeko gai izango den tresna berritzaile bat garatzea, lehen bizitza baliagarria izan ondoren. Sistemak analisi teknikoak eta ekonomikoak biltzen ditu, gailu horiek berrerabil daitezkeen zehaztasunez zehazteko eta, hala bada, bigarren bizitza helmuga berriaren energia-premien arabera dimentsionatzeko.
Suitzako Konfederazioak finantzatutako eta Europar Batasunak kofinantzatutako proiektuak lau milioi eurotik gorako aurrekontua izan du, eta 2026. urtearen amaieran bukatzea aurreikusten da.
Bost herrialdetako 11 erakundek osatzen dute partzuergoa: bost ikerketa- eta ikasketa-erakundek (ICCS, CIDETEC, AIT, CSEM, EPLF), lau industria-bazkidek (FRONIUS, MIBA, PPC, SLG), ETE batek (ETE) eta normalizazio-erakunde batek (UNE).
Battery2Life proektuari esker, gainerako biltegiratze energetikoaren potentziala ustiatu ahal izango da, hondakinak murriztu eta baliabideak optimizatzen diren bitartean. Horrela, “beste urrats bat egingo da ekonomia zirkularrerantz mugikortasun elektrikoaren eremuan”, azaldu dute CIDETECetik.
SPRI Taldea RIS 3 Euskadi estrategia abian jartzen duen eragileetako bat da, energiaren, fabrikazio aurreratuaren, bio-osasunaren eta nanozientziaren arloetan espezializazio adimenduna bultzatzeko.