Uvesco: “Gauzak ahalik eta ongien egin behar ditugu, baina beti besteek baino hobeto”
Uvesco taldea elikaduraren banaketa-sektoreko jatorri familiarreko enpresa bat da eta Irunen (Gipuzkoa) du egoitza. Une honetan 5.500dik gora profesional enplegatzen ditu, eta lau plataforma logistiko handi eta 238 supermerkatu propio ditu Euskadin, Nafarroan, Kantabrian, Errioxan, Madrilen eta Avilan. Euskal talde honek, BM eta Super Amara izenekin operatzen duenak, 100 milioi euro baino gehiago inbertitu ditu azken urteotan zabalkunde-plan anbiziotsu bat garatzeko eta, plan horri jarraiki, 2027rako besteak beste 50 denda irekitzeko Madrileko erkidegoan. Taldeko zuzendari nagusi José Ramón Fernández de Barrenak SPRI Taldearentzako elkarrizketa batean esan duenez, dena ondo badoa, 900 milioi euro inguruko fakturazioarekin itxiko dute 2020 bitxi hau.
2020 honetan ikusi duguna ikusita, urte ona izango al da Uvesco-rentzat?
Galdetzen badidazu gure igurikapenak bete ote ditugun, orduan bai.
Krisialdi honetan gure sektoreak ez du jasan kalterik, aitzitik, esan liteke mesede egin diola, kinka larrian dagoen beste sektore batekin duen loturagatik, hots, Horeca kanalak eta, oro har, ostalaritzak bizi duten egoeragatik. Hau da, irabaziak mugitu egin dira sektore horretatik banaketa handiaren sektorera, supermerkatu eta hipermerkatuetara eta, jakina, aurten hori mesedegarria izan da gure sektorearentzat, baina soilik salmenten eta merkatu-kuotaren ikuspegitik.
Zertan aldatu zaituzte pandemiak?
COVID-19ak bultzada handia eman zion gure onlineko kanalari, onlineko salmentak hamar bider handitu zirelako pandemian. Horren ondorioz, hobekuntza garrantzitsuak egin behar izan ditugu gure azpiegituretan, esaterako, telefono bidezko zerbitzua abiarazi dugu eta, eskaera egonkortu den arren, lehen baino hiru aldiz handiagoa izaten jarraitzen du.
Datorren urtera begira, baikorra ala eszeptikoa zara?
Esango nuke errealista naizela. Oraindik ikusteko dago datorren urtean nola egongo garen, osasun egoerak baldintzatuko baitu dena, eta horrek ondorioak izango ditu egoera ekonomikoan… Beraz, egunean-egunean ikusi beharko dugu nola aldatzen den dena eta 2021erako geneukan zabalkunde-plana mantenduko dugu. Itxaropentsu begiratzen diogu etorkizunari, eta enplegua eta aberastasuna sortuko dugu gure ingurunean, horixe baita egoerari aurre egiteko modu bakarra.
Zergatik da tamaina hain garrantzitsua zuen sektorean?
Oso garrantzitsua da, ez dago zalantzarik. 1968an sortu ginenetik, eta 1993an bat egin eta Uvesco taldea sortu genuenetik, bi modu desberdinetan hazi gara: batetik, modu organikoan, supermerkatu berriak irekiz urtero (2020an zortzi establezimendu berri ireki ditugu, eta datorren urterako beste hamar irekitzea aurreikusten dugu), eta bestetik, modu inorganikoan, sektoreko beste konpainia batzuk erosiz. Bolumen esanguratsua baduzu, gaitasun handiagoa izango duzu hornitzaileekin negoziatzeko, eta horrela gai izango zara kontsumitzaileari salmenta prezio hobeak eskaintzeko. Horregatik da garrantzitsua bolumen handiagoa izatea, prezio lehiakorrak eskaintzeko, baina, bestalde, hor dago produktu freskoaren kontua, eta kasu horretan bolumena ez da hain garrantzitsua, kontrara, kalterako izaten da. Zenbat eta bolumen handiagoa, orduan eta konplikatuagoa da gurea bezalako politika bat aplikatzea eta tokiko hornitzaileengan eta zero kilometroko produktuetan oinarritutako kalitatezko produktuak eskaintzea.
Zabalkunde-plan anbiziotsu bat duzue eskuartean, eta zuen helburu nagusietako bat da Madrilen finkatzea. Zergatik?
Gure plana erritmo onean doa aurrera, eta oso gustura gaude. 2020a amaitzean 24 establezimendu izango ditugu Madrileko erkidegoan (2017an iritsi ginenetik irekiak), eta 2027rako 50 izatera iritsi nahi dugu. Hiriburuko salmentei dagokienez, etengabe hazten ari dira duela hiru urtetik. 2017an gure fakturazioaren % 5 baino ez zetorren Madriletik, baina gaur egun portzentajea ia % 10ekoa da.
Lehia kezkagarria da ala akuilagarria?
Batez ere akuilagarria. Egia da lehiakide gero eta gehiago daudela, baina hori da jokoaren arauetako bat, eta onartu egin behar da. Beti esaten dut gauzak ahalik eta ongien egin behar ditugula, baina besteek baino hobeto, horixe da gure bereizgarri nagusia. Hau da, jakin behar duzu zertan ari diren lehiakideak eta, ahal den neurrian, eurek baino hobeto egin.
Zure ustez, enpresen hazkundea sustatzeko indarrean dauden baldintzak (lan araudia, esparru fiskala…) lagungarri dira enpresentzat?
Oro har, enpresa sektorearen ikuspegitik, uste dut badagoela bolumen garrantzitsuagoa eta tamaina handiagoa izateko eragozpen bat, alegia, lan-araudi zurruna. Zenbat eta handiagoa izan, orduan eta arazo gehiago dituzu eta eragozpen gehiago bolumena handitzen jarraitzeko… Egoera administratiboak eta fiskalak ere ez dute gehiegi laguntzen, baina gehiago zentratuko nintzateke lan-araudi zorrotzetik eratorritako arazoetan, horixe baita sektore askotan bolumen handiagoa lortzea eragozten duen oztopo handienetako bat.
Uvesco harro dago tokiko merkataritzarekin duen konpromisoagatik eta harremanagatik. Zenbat inbertitzen duzue urtero Euskadin duzuen hornitzaile-sarean?
Urteroko inbertsioak baino (eta oso inbertsio garrantzitsuak dira, 100 milioitik gora inbertitzen baitugu urtero tokiko hornitzaileetan) garrantzitsuagoa da aipatzea lortu dugula tokiko hornitzaile txikiek gure supermerkatuetara ekar ditzatela euren produktuak. Tamaina handiko tokiko hornitzaile-talde bakar batekin lan egin beharrean, harremanetan gaude baserritar, abeltzain edo arrantzale kofradia askorekin. Hala, jatorri-puntu desberdin askotara iritsi gaitezke, eta sekulako kalitatea duten produktuak eskain ditzakegu gure supermerkatuetan.
Zer erakutsi dizuete kontsumitzaileek krisi honetan?
Kontsumoa ziztu bizian ari dela aldatzen, hori horrela da. Orain askoz garrantzi handiagoa ematen diegu segurtasun neurriei, establezimendu barruko distantziei eta horrelakoei… Horregatik, kontsumitzaileek inoiz baino bisita gutxiago egiten dizkigute. Hau da, gero eta gutxiagotan etortzen dira supermerkatura, baina gero eta gehiago betetzen dituzte orgatilak. Iraganean, supermerkatura joatea ia ekintza sozial bat zen, eta gaur egun, berriz, mantentzen da alderdi hori baina askoz gutxiago.
Lotutako albisteak

Makegik retrofitting industrialaren aldeko apustua egin du, nazioarteko hedapenerako bide gisa
Makina-erreminten eguneratzean espezializatutako enpresa gipuzkoarra merkatu aeroespazialean oinarritutako lan-ildo berriak garatzen ari da.

MEPRO Medical Reproductive Solutions, gizarte-helburu teknologia: ugalkortasun maskulinoa berritzen
Gure helburua osasun-profesionalei eta bikoteei antzutasunaren erronkei aurre egiteko tresna berritzaile, seguru eta eraginkorrak eskaintzea da

Aloka, profesionalen artean ikus-entzunezko materiala alokatzeko plataforma
Gipuzkoako startup-ak hainbat ekipo eskaintzen ditu, hala nola kamerak, grabagailuak, mikrofonoak, droneak. Mobile World Congress-eko 4YFN biltzarrean parte hartu zuen, SPRI Taldeak kudeatutako stand batekin, webgunea inbertsore eta bezero potentzialei aurkezteko.

Metagra, mende erdiko berrikuntza automobilgintzarako hotzeko estanpazioan
Bergarako enpresa pieza konplexuen fabrikazioan sendotu da, jasangarritasunaren eta berrikuntzaren alde eginez.

Jon Ander Egaña: “BASQUE FOOD CLUSTERrek elikadura euskal industriaren sektore estrategiko gisa kokatzea lortu du”
Elikatze-katearen euskal elkartea 150 enpresa eta erakunde baino gehiagoren lehiakortasuna hobetzeko lanean ari da, berrikuntzaren garapenarekin, lankidetza-proiektuekin eta teknologien integrazioarekin.

Siteco, 30 urte automatikoki ordaintzeko makinak ekoizten
Arabako enpresak administrazio publikoarekin eta ostalaritza sektorearekin egiten du lan, eta urteak daramatza nazioarteko merkatuan.

Mecanizados Patro enpresak “fidagarritasuna, segurtasuna eta eraginkortasuna” eskaintzen ditu trenbide-sektorean
Serie laburretarako eta luzeetarako pieza espezifikoak fabrikatzen ditu enpresa arabarrak, doitasun handiko lan-tresna eta makinekin.

Icónica, errotulua artelan bihurtzen denean
Arabako enpresa da kartelak fabrikatzen dituen Euskadiko azken enpresetako bat. Hain zuzen ere, bost hamarkada daramatza lanean eta teknika eta artisautza uztartzen ditu bere produkzioak

Lorra, lau hamarkada inguru Bizkaiko nekazaritzako elikagaien kooperatibismoaren funtsezko zutabe gisa
Gaur egun, erakundearen lehentasuna zahartutako sektore honetako erretiroak ordezkatzea da, belaunaldi-erreleboaren bidez.

Utilmaik tresna industrial aurreratuak diseinatzen ditu ekoizpen industriala optimizatzeko
Bizkaiko enpresak berrikuntza eta ezagutza teknikoa uztartzen ditu funtsezko sektoreetan mekanizazio-prozesuak hobetzeko, hala nola garraioan, makineria astunean eta aeronautikan.