Ehungintzan ardi latxaren artileari balioa emateko euskal enpresek hainbat proiektu berritzaile martxan jarri dituzte
Ardi latxa Euskadiko sinbolo bat da. Gaur egun, milioi bat ardi inguru daude Euskadin, baina bere artilearekin arazo bat dago. “Landa Garapeneko Elkarteen arabera, azken 4 urteetan, 2016az geroztik, artileak ez du merkatu balorerik, eta administrazioa bakarrik aritu da artilea biltzen eta deuseztatzen, horrek dakarren kostuarekin”, adierazi du 0 kilometroko material horri balioa emateko agertu diren proiektuen arduradunetako batek, ehungintzan erabil daitekeena.
Proiektu horietako baten buru Ternua da, Arrasaten kokatuta dagoen euskal ehungintza enpresa. Proiektuak Artileshell du izena, eta izen hori eman diote ardi latxaren artiletik sortutako materialari. Materiala termorregulatzailea da, hau da, gorputzeko tenperatura mantentzen du, eta hezetasunaren kanporatze azkarra du, baldintza meteorologiko txarretan oso baliogarria den ezaugarria.
Proiektuaren arduradunen arabera, “ardi latxa sinbolo bat da gure herriarentzat, paisaia eta ekosistemak zaintzen gehien laguntzen duen espezieetako bat, hain zuzen ere”. Hori dela eta, 2009tik ari dira lanean beren artileari balioa ematea helburu duen proiektu honetan. Hainbat fase izan dituzte: “gure jaken barruan isolatzaile gisa erabil genezakeen material bat sortzea izan zen ikerketaren ardatza, lumarekin edo isolatzaile sintetikoekin egiten dugun bezala”. Eta ikerketa horren ondorioz, material hau sortu dute, aurtengo urrian dendetan eskuragarri egongo dena gizonentzat eta emakumeentzat.
Ardi latxaren artilea erabiltzea ardatz nagusi duen beste proiektu bat ‘Latxa artilea hainbat merkatutan merkaturatzeko ehun-balorizazioaren alternatibak‘ proiektua da. Bertan, proiektuaren buru den Latxa Esnea kooperatibak, Neikerrek, Urkomek eta Maria Clé diseinatzaileak parte hartzen dute, Eusko Jaurlaritzaren laguntzarekin. Proiektua martxan dago, eta, bioekonomian espezializatuta dagoen Miriam Pinto Neikerreko ikertzaileak dioenez, “latxa ardiaren artilezko ehun bat lortzeko helburua dugu, jantzigintzarako egokia eta azalean kontaktu atsegina izango duena”.
Helburu horrekin, berokiak egiten ari dira, 2021. urtearen erdialdean saltzeko ideiarekin. “Markako beroki hauek tokian tokikoari balioa ematen saiatuko dira, diseinu zaindua eta artisau-lanketa bateratuz. Jantzi atenporalak, iraunkorrak, diseinu leunekoak eta jantzigintza zaindukoak dira”, adierazi du Pintok.
Euskal enpresen artean berrikuntza bultzatzeko, enpresa txiki eta ertainetatik konpainia handietaraino, SPRI Taldeak Hazinnova eta Innobideak bezalako programak eta laguntzak ditu. Hemen kontsulta daitezke.
Lotutako albisteak

ESGI 188 (European Study Group with Industry) Bilbon izango da 2025eko maiatzaren 26tik 30era
Enpresek problema matematikoak aurkezten dituzte azterketa-taldeak konpon ditzan, askotan modelizazio edo optimizazio moduan.

Kontsulta irekia: Spri Taldearen laneko prebentzio-zerbitzuak definitzeko zure aukera
Sprik merkatuko aurretiazko kontsulta jarri du abian, lan-arriskuen prebentzioaren eta osasunaren zaintzaren sektorearen benetako beharretara egokitutako lizitazioa diseinatzeko. Horren bidez, operadore ekonomikoen ekarpenak bildu nahi dira, kontratazio-prozesu lehiakor, garden eta merkatuko jardunbide egokienekin lerrokatua egituratzeko.

Sustatu berrikuntza-proiektuak zure enpresan Fast Track Innobideak ekimenarekin
Fast Track Innobideak Euskadiko enpresa berritzaileen kopurua handitzeko eta sustatzeko sortu zen. Merkatuan ondasun edo zerbitzu berriak sartu dituzten edo enpresan negozio-prozesuak hobetzen dituzten berrikuntza-jarduerak babesten ditu, enpresa lehiakorrago bihurtzeko.

NudgeXperience Bilbon: CX eta Portaera Zientzien ekitaldia
Zuzendariei eta gerenteei, Cx-eko arduradunei eta berrikuntza eta marketineko profesionalei zuzendua

Innobideak Prestakuntza prestatu zure lantaldea balioan lehiatzeko eta ez prezioan
Euskadiko ETEen % 60k berrikuntzaren alde egiten du, baina gehienek kostua murrizteko edo kalitatea hobetzeko egiten dute eta ez dute benetako abantaila lehiakorra sortzen merkatuan. Alabaina, berrikuntza ez da etorkizunean mantentzeko tresna soila, etorkizunean liderra izateko estrategia baizik. Horretarako, gakoa teknologia ez ezik, pertsonak, estrategia eta egokitzeko gaitasuna ere badira.

Imanol Rego, Innobasque Berrikuntzaren Euskal Agentziako presidente berria
Manuel Salaverriaren lekukoa hartu du. Salaverriak euskal ekosistema publiko pribatuaren balioa sustatzen jakin du, Euskadi garatzeko bide estrategiko gisa

UNIREn bigarren edizioak 80 enpresa baino gehiago bildu ditu FICOBAn
Soldaduran eta beste lotura-teknologietan espezializatutako Estatuko azoka bakarra da

Euskadik Europan herrialde berritzaile gisa duen ahala finkatu du, enpresa txiki eta ertainen ahaleginari esker
Topaketak lurraldeko eta sektoreko berrikuntzaren 30 eragile eta Euskadiko 70 enpresa txiki eta ertain baino gehiago bildu ditu; eragile eta enpresa horiek 2023an berrikuntza-proiektu bat garatu dute HAZINNOVAren bidez, SPRIk eta Innobasque, Berrikuntzaren Euskal Agentziak kudeatutako Eusko Jaurlaritzaren programaren bidez

Soldaduraren balio-kateari buruzko azokaren, UNIREren, bigarren edizioa egingo dute Ficoban
Sektore horrek Estatu osoan egiten duen kongresu bakarra martxoaren 18 eta 19an izango da

Diker, osasungintzaren sektorerako injekzio bidezko plastikoetan Euskadi mailako erreferente bihurtu nahi duen ETEa
Oiartzungo enpresa, gaur egun, batez ere automobilgintzaren eta elektronikaren sektorearentzat ari da lanean