Zerbitzu aurreratuetako euskal enpresen nazioartekotze-estrategiak, aztergai
Zerbitzu aurreratuen sektorea, zerbitzu informatikoek, zerbitzu teknologikoek, zerbitzu profesionalek eta sormen-zerbitzuek osatua, funtsezkoa da ekonomia baten eta bere industriaren lehiakortasunean. Kalkuluen arabera, Euskadin 5.000 baino gehiago zerbitzu-enpresa aurreratu daude, eta horietatik ia % 5 esportatzaileak dira. Kolektibo esportatzaile hori informatika- eta teknologia-enpresek osatzen dute gehienbat.
Zerbitzu aurreratuetako euskal enpresek askotariko estrategia erabiltzen dituzte jarduera nazioarteko merkatuetara hedatzeko. Horiek aztertzeko, SPRI Taldeari atxikitako Basque Trade & Investment (BasqueTrade) euskal enpresak nazioartekotzeko agentziak diagnostiko zehatza landu du azterlan batean, erabilitako nazioartekotze-moduak eta eragiketa-moduak, kanpoko proiektuen gauzatzea eta sektoreko konpainien erronka nagusiak jorratzeko.
3 nazioartekotze-estrategia nagusi
Dokumentuak argitu duenez, antzekotasunak eta desberdintasunak daude zerbitzu profesionaletako enpresek (P-KIBS), zerbitzu teknologikoetakoek (T-KIBS) eta sormen-zerbitzuetakoek (C-KIBS) nazioartekotzeko erabiltzen dituzten moduen artean. Desberdintasun horiek beren-beregi antzeman daitezke hartutako nazioartekotze-estrategietan, hobetsitako eragiketa-moduetan eta gainditu beharreko erronka nagusietan.
Bildutako informazioaren arabera, hiru nazioartekotze-estrategia identifikatu dira nagusiki. Lehenengoa nazioarteko lizitazioetan parte hartzea da, eta bide hau zerbitzu profesionaletako enpresek erabiltzen dute bereziki. Bigarren estrategia kanpoko merkatuetan bulego propioak irekitzea da, bezeroarekiko presentzia egonkorragoa eta hurbilagoa erraztuz. Hirugarrenak, berriz, teknologiaren nazioartekotzea du oinarri, eta berrikuntza beste merkatu batzuetara eramaten duten enpresa teknologiko gehienei dagokie.
Azterketak nazioarteko arrakasta lortzeko estrategikoak diren beste faktore batzuk ere nabarmendu ditu, hala nola, tokian tokiko konfiantzazko bazkideak izatearen garrantzia, negozioak pertsonekin duen mendekotasuna modu egokian kudeatzeko premia, eta estrategia planifikatuaren eta nazioarteko merkatuan berez sortutako aukerak aprobetxatzeko gaitasunaren arteko konbinazioa.
Gainera, azterketak zehatz-mehatz identifikatu ditu zerbitzu aurreratuetako enpresa mota desberdinek nazioartekotzean dituzten erronka espezifikoak, eta hainbat soluzio praktiko eskaini ditu horiek gainditu ahal izateko.
Ondorioak eta gomendioak
Dokumentuaren amaieran, nazioarteko bideari ekin dioten enpresekin partekatzeko gogoetak azaltzen dira.
- Zein da tokiko merkatuan lekua izan dezakeen balio-proposamena (benetakoa eta kontrastatua), eskaria eta tokiko eta nazioarteko eskaintza kontuan hartuta?
- Nola sal eta gauza daiteke eskaintza hori?
- Proiektuen zer fase gauzatu nahi du eta gauza dezake enpresak, nola (nondik) eta zer baliabiderekin?
- Zer bazkide nahi ditu eta izan ditzake salmenta- eta/edo gauzatze-prozesurako?
- Ondorioz, zein da enpresaren nazioartekotzearekin lotutako bilakaera-fase ugaritako bakoitzerako operazio-moduen konbinazio egokiena?
- Zer pisu adostu nahi du enpresak zehaztutako estrategiarekin lotuta, eta zer puntutaraino erantzun nahi die sortutako aukerei?
- Zein dira enpresak seguru asko aurre egin beharreko erronkak eta zer baliabide ditu horiek gainditzeko?
Zerikusia duten beste txosten batzuk: