Kristina Apiñaniz.
Elkarrizketak 25 urria, 2022

BOJ enpresak Latinoamerikan eta AEBetan zentratu du bere hazkundea

Ehun urtetik gora dituen Eibarko BOJ enpresak, Buho kortxo-kentzeko mitikoaren fabrikatzaileak, filial bat ireki berri du Estatu Batuetan
-

BOJ ehundik gora urteko konpainia bat da, Eibarko enpresa-ekosistemaren barruan dagoena. 1905ean jaio zen metalezko piezen fabrikatzaile gisa: gerrikoen belarriak, futboleko intsigniak eta dominak… Baina gaur egun sukaldeko tresnen marka ezaguna da, sukaldeko tresnak diseinatzen eta fabrikatzen baititu duela 117 urtetik, eta 31 herrialdetan saltzen ditu, produkzioaren % 95eko esportazio-kuotarekin. BOJ akronimo bat da, Manuel Barrenechea, Bernardo Olañeta eta Vicente Juaristi konpainiaren fundatzaileen izenak biltzen dituena. Eta bi elementu uztartu ditu bere markaren barruan: altzairua eta estiloa. Enpresa honen sorkuntza ezagunena El Búho kortxo-kentzeko mitikoa da, diseinu industrialaren historiako 250 objektu garrantzitsuenetako bat alegia. Halaxe diosku Kristina Apiñaniz enpresako zuzendari nagusi berriak. Kristina mekanikaren adarrean espezializatutako ingeniari industriala da, eta hainbat enpresa nahiz erakundetan garatu du bere ibilbide profesionala, hala nola Guascor-en, Ingeteam-en edo Ingurumen Klusterrean (ACLIMA).

 

Oraindik fabrikatzen al da Búho kortxo-kentzekoa?

Bai, jakina. Gure ikurretako bat da, hormako kortxo-kentzekoarekin batera. Gaur bertan osteratxo bat egin dut fabrikan, eta ohartu naiz oraindik ere eskatzen dela modelo tradizionala, hau da, kromatua, baina orobat arrakasta handia dutela koloretan egiten ditugun modeloek. Pixkanaka modernizatzen ari gara, bertsio berriak sortzen, baina betiko diseinuari eutsiz.

Ez da oso ohikoa emakume bat ikustea zuena bezalako enpresa industrial baten buru…

Egia da ez dela oso ohikoa emakumeak aurkitzea ingurune industrialetako aginte-karguetan, baina BOJ enpresan ez dira harritu nire etorrerarekin, historikoki beste emakume batzuk ere egon baitira erantzukizunezko karguetan.

Gauzak aldatzen ari dira pixkanaka, baina berdintasuna lortzeko bidea luzea da oraindik…

Egia da, bai, baina aurrera goaz, zeren jada ez gaituzte hainbeste kuestionatzen zuzendari nagusiarena bezalako karguetan ikusten gaituztenean.

Ia hiru hilabete egin dituzu enpresaren buru. Nola doa dena?

Niretzat guztiz ezezaguna den sektore bat deskubritzen ari naiz; merkatu oso lehiakor batean ari gara lanean, non funtsezkoa baita bereiztea, bai produktuaren kalitateagatik eta diseinuagatik, eta baita ere aurkezpenagatik eta merkaturatzeagatik.

Zer da gehien harritu zaituena?

Deigarriena enpresaren jabea bera izan da, Santiago Olañeta. Enpresaren fundatzaileetako baten biloba da, oso pertsona azkarra, sortzailea, kementsua eta gauzak egiteko gogo handia duena.

BOJen erradiografia orokor bat egin beharko bagenu, nolakoa izango litzateke argazkia?

Nire ustez, BOJen oreka egokia lortu dugu esparru tradizionalaren eta modernoaren artean. Kontuan izan behar da ehundik gora urteko enpresa bat garela, eta hainbat produktu tradizional eta ezagun fabrikatzen jarraitzen dugula, baina orobat jakin dugu garai berrietara egokitzen, eta produktu modernoagoak sartu ditugu gure katalogoan, inguruko bezeroek nahiz horeca kanalekoek eskatzen dizkigutenak. Gainera, produktuaren aurkezpena eta salmentarako posizionamendua (bai dendan eta bai onlineko salmentan) oso garrantzitsuak dira guretzat; gure produktuen kalitatearekin batera, horixe da lehiakideengandik bereizten gaituena.

Ikuspegi pertsonalago batetik begiratuta, zein da enpresari eman nahi diozun estiloa?

Alde batetik, nire lana da estrategia, kudeaketa, kontrola eta zentzua eskaintzea, eta hori ez da beti hain agerikoa, batez ere pertsonen kudeaketaz ari garenean. Oso antolatua naiz, ordenatua -akaso koadrikulatuegia-, eta lantalde ona osatzen dut Santirekin, bera oso sortzailea delako. Hala, enpresak hazten jarraitu ahal izango du modu ordenatu eta jasangarrian. Eta ez naiz ari soilik ingurumen arloko jasangarritasunaz, baita ere BOJen baloreez eta konpromiso sozialaz; bere ADNaren parte dira eta mantendu egin behar ditugu.

Zeintzuk dira BOJen epe ertaineko helburuak?

Hazten ari gara, eta helburua hazten jarraitzea da, betiere markaren funtsa ahaztu gabe eta gure produktuak Eibarren fabrikatzeari utzi gabe, baina merkatu desberdinek eskatzen dizkiguten nobedadeak txertatuz. Espero dugu hemendik aurrerako hazkundea nazioartekotzearen bidetik etorriko dela: aurreikuspen interesgarriak ditugu Latinoamerikako merkatuan, eta AEBetan ireki berri dugun filiala ere fruituak ematen hasiko delakoan gaude. Gainera, onlineko plataformen bidezko salmenta hazten ari da, eta datozen hilabeteetan ere hazten jarraituko duela espero dugu. Hazkunde horrek berekin dakar operazioak eta tramiteak ugaritzea eta, beraz, prozesuen digitalizazioa hobetzea ere garrantzitsua izango da BOJentzat.

Lotutako albisteak

Geminis  Lathesek  Estatu  Batuak  eta  India  bezalako  merkatu  estrategikoetan  finkatu  nahi  da
05/11/2025 Nazioartekotzea

Geminis Lathesek Estatu Batuak eta India bezalako merkatu estrategikoetan finkatu nahi da

Gipuzkoako enpresa honek tamaina handiko eta doitasun handiko piezak mekanizatzeko CNC tornu horizontalak eta prozesu anitzekoak diseinatzen eta fabrikatzen ditu, eta ekoizpenaren % 95 esportatzen du.

Rubí:  «Funtsezkoa  da  zure  kultura  ez  galtzea  eta  zure  sustraiekiko  lotura  gordetzea»

Rubí: «Funtsezkoa da zure kultura ez galtzea eta zure sustraiekiko lotura gordetzea»

Ricardo Romo RUBIko zuzendari nagusia da; Arabako enpresa estanpazio, profilaketa, soldadura eta muntaketako erreferentea eta 70 urte bete berri ditu

Kristina  Apiñaniz:  “Funtsezkoa  da  kompromiso  duten  eta  diziplina  anitzekoak  diren  taldeak    osatzea  industriaren  erronkei  aurre  egiteko”
30/10/2025 Nazioartekotzea

Kristina Apiñaniz: “Funtsezkoa da kompromiso duten eta diziplina anitzekoak diren taldeak osatzea industriaren erronkei aurre egiteko”

AMPEAk ‘Emakume Zuzendarien Saria’ eman berri dio Arabako Ingeniari Industrialen Elkargo Ofizialaren dekanoari eta proiektu estrategiko eta nazioartekoen sustatzaileari. Enpresa txiki eta ertainen eraldaketa- eta nazioartekotze-erronkei aurre egiteko lidergo ausart, kolaboratzaile eta konfiantzan oinarrituaren garrantzia nabarmentzen du.

Biofungitek,  laboreak  modu  iraunkorrean  babesteko  irtenbide  bioteknologikoak
23/10/2025 Nazioartekotzea

Biofungitek, laboreak modu iraunkorrean babesteko irtenbide bioteknologikoak

Kolonbian, Perun edo Costa Rican, esaterako, Bizkaiko enpresak ikerketa bioteknologikoa eta landare-estraktuak konbinatzen ditu, nekazaritzan kimikoen erabilera murrizteko eta nazioarteko merkatuetara fruta eta barazkien esportazioa errazteko.

Ikermanek  bere  25.  urteurrena  ospatu  du  enpresaren  hedapenean  oinarrituta
02/10/2025 Nazioartekotzea

Ikermanek bere 25. urteurrena ospatu du enpresaren hedapenean oinarrituta

Arabako enpresak makineria berezia fabrikatu eta diseinatzen du, eta nazioartekotzea indartzea eta merkatu estrategikoetan bezeroen kopurua handitzea du helburu.

Euskal  Herriko  Itsas  Foroko  enpresak  Txina  eta  Norbegiarekin  harremanetan  jarri  dira  merkatu  estrategikoen  bila
01/10/2025 Nazioartekotzea

Euskal Herriko Itsas Foroko enpresak Txina eta Norbegiarekin harremanetan jarri dira merkatu estrategikoen bila

Bi herrialde horietara egindako misioen ondoren, klusterrak Hego Koreara aurreikusi du aurten.

Ekomodok  hondakinak  diseinu  jasangarri  bihurtzen  ditu
15/09/2025 Nazioartekotzea

Ekomodok hondakinak diseinu jasangarri bihurtzen ditu

Motxiletatik hiri-altzarietara, Donostian egoitza duen enpresak ekoizpen-eredu zirkular eta arduratsu baten aldeko apustua egin du.

Recgas,  liderra  gas-instalazioetarako  ekipamenduaren  fabrikazioan
23/07/2025 Nazioartekotzea

Recgas, liderra gas-instalazioetarako ekipamenduaren fabrikazioan

Bizkaiko enpresak merkatu-kuotaren %50 baino gehiago du Espainian eta Portugalen, eta Europako, Amerikako eta Asiako herrialdeetara esportatzen ditu bere produktuak.

Alcyonek  bere  girgiluak  mundu  osoko  90  herrialde  baino  gehiagotara  esportatzen  ditu
15/07/2025 Nazioartekotzea

Alcyonek bere girgiluak mundu osoko 90 herrialde baino gehiagotara esportatzen ditu

Enpresa gipuzkoarrak duela mende bat baino gehiagotik egiten ditu eskuburdinak eta bost kontinenteetako polizia-gorputz, segurtasun-talde eta espetxeetara hornitzen ditu. Urteko ekoizpena 80.000 unitatetik gorakoa da.

Spool  Sistemas,  automobilgintzarako  aluminiozko  piezen  injekzioan  espezializatutako  enpresa

Spool Sistemas, automobilgintzarako aluminiozko piezen injekzioan espezializatutako enpresa

Elgoibarko enpresak SPRI Taldearen adimen artifizialeko programaren dirulaguntza jaso du, eta salmenten % 65 esportatzen du

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.