Elkarrizketak 17 iraila, 2019

Euskadik hiri-mugikortasunaren esparruko iraultza berriarekin bat egin du

Tecnaliaren bidez, Estatuko lehenengo aerotaxi autonomoa garatu du, 15 kilometroko distantziak egiteko eta lau bidaiari garraiatzeko gai dena

Tecnaliaren bidez, Estatuko lehenengo aerotaxi autonomoa garatu du, 15 kilometroko distantziak egiteko eta lau bidaiari garraiatzeko gai dena

Porsche Consultingen azterketa baten arabera, hiri handietan hiri-mugikortasun iraunkorra irauliko duen air taxi negozioa, 2035ean, 32.000 milioi euroraino iritsiko da. Aukera paregabe honek zenbait hiriren interesa piztu du: Los Ángeles, Dallas, Dubai, Singapur, Tokio eta abar. Aipaturiko hiriak, egun hauetan, datorren urtean hegan hasiko diren prototipoen lehenengo tanda bat garatzen ari dira.

 

Lasterketa teknologiko honetan Euskadik zer esana dauka. Izan ere, Tecnaliaren bidez, Europan erreferente bilakatu den Ikerketa eta Garapen Teknologikorako Zentroak (30 nazionalitatetako 1.400 aditu dituena) taxi hegalariaren Estatuko lehenengo prototipoa kaleratu du; 15 minutu ingurutan pertsonak eta merkantziak (150 kilora arte) hiriko 15 kilometroko distantzian garraiatzeko gai den aerotaxia. Besteak beste Joseba Lasak, Tecnalia Electric Aircratfeko zuzendariak, zuzendu duen makina paregabea; kabina aerodinamiko batez eta gehienez lau bidaiari garraiatzeko propultsioaren miraria ahalbidetzen duten lau dronez osatua.

 

Proiektu honek mugikortasunaren esparruan ezarriak dauden zenbait eskema apurtzen ditu

Bai, baliteke. Etorkizuneko eta orainaldiko proiektu bat da, egi izatetik geroz eta gertuago dagoena; hain zuzen ere, zenbait hiriburuk, segituan, lehenengo hegaldi-saiakerak egingo baitituzte. Hala ere, hau errealitate fidagarri bat izan arte denbora igaro beharko da, batez ere, burokrazia eta arauak direla eta.

 

Zer testuingurutan sortzen da euskal aerotaxia?

2011n, elektrifikazio aeronautiko tradizionalaren esparruan (lurreratze-trena,sarrera-ateak eta abar) lan egiten hasi ginen; baina orain dela lau urte jadanik bazeuden propultsioaren elektrifikazioaren inguruan hitz egiten hasi ziren enpresak eta ikerketa-zentroak, eta hor ohartu ginen Urban Air Mobility ideiarekin (Aireko Hiri-mugikortasuna) loturiko merkatu berri bat abian jartzen ari zela. Hortaz, merkatu berri horren inguruan teknologiak garatzeko lagungarria izan den aireontzi kontzeptu berri bat fabrikatzearen aldeko apustua egin dugu.

 

Aurrekaririk al dago?

Gaur egun, mundu mailan, sei prototipo daude eta Euskadin aurkeztu duguna Estatuko lehenengoa da, hirietan, modu autonomoan, ibilbide motzak egiteko prestatua.

 

Aurkezpenean iragarri zenuten bezala, proiektuak bost urteko epean errealitate bihurtzeko asmoa dauka. Nola lortuko duzue hori?

Proiektu horren lehenengo aplikazioak enpresetan agertuko dira, aireko robotikako inguru batean. Ostean, merkantzien eta gero pertsonen garraioarena iritsiko da. Eta horretan guztian eragina izango du administrazioak arauekin malguak izatea, sektorearen bilakaera azkarragoa izan dadin.

 

Eta hortik aurrera?

Suposatzen dut domino efektu bezalako bat gertatuko dela. Munduan errealitate hau ikusten hasten diren hiriburuak badaude, poliki-poliki gainerakoak ere gauzak berdintzen joango dira. Hain zehatza den nitxo horretan, gainera, garrantzitsuena zehaztasuna da, izan ere, aerotaxiek ez dute azpiegiturarik beharko. Ideia parking-plazetan aireratu eta lurreratzea da, hori da helburua.

 

Prototipo horren alderdi teknikoan pixka bat gehiago sakontzearren, zein abiaduratan zirkulatu ahalko du eta, hegan egin behar badu, zein altueratan?

Abiadura, ibilbideetan, 90 km/h-koa izango litzateke, arkitekturak, hala ere, 190 km/h-rainoko abiadurak ahalbidetu ahalko lituzke, eta hegaldiaren altuera 100 eta 300 metro bitartean egongo litzateke. Hori guztia egungo legediaren eta helburuaren bilakaeraren menpekoa izango da. Adibidez, Uber bezalako enpresak dagoeneko lantzen ari diren merkatu-nitxo bat dago, eta horren helburua hiri handietako erdiguneak aireportuekin lotzea da, 40 eta 50 km bitarteko inguruan egon ohi direnak. Bada, distantzia horietan aerotaxien abiadura garrantzitsua izango litzateke eta hor 220 eta 230 km/h-ko abiaduraz hitz egingo genuke.

 

Eta nola egiten du hegan?

I+G askorekin (barreak)… Kontrol aurreratuko sistema bati esker, kabina inguratzen duten lau droneak modu independentean mugitzen dira, baina beren artean koordinatuta; horrek, kabinaren egonkortasuna, eraginkortasuna, zehaztasuna eta kontrola errazten du eta, ondorioz, barruko erosotasuna.

 

Zein fasetan dago proiektua?

Industria-bazkide desberdinekin negoziatzen ari gara garatu eta industrializatu ahal izateko, lehenago esan den bezala, bost urteko epean ideia egi bihurtzeko. Jarduteko modu hori Tecnaliaren dna da, enpresetatik gertu egotea. Zentzu horretan, pasa den urtean enpresekin daukagun lankidetza indartu genuen %12an; eta orain dela zortzi urte jaio ginenetik 7.000 sinaduratik gora (% 75 ETEak) lortu ditugu.

Lotutako albisteak

Aracel  proiektuak  irtenbide  berriak  garatu  ditu  eraikuntzan  energia-mendekotasuna  murrizteko
09/05/2025 I+G+B

Aracel proiektuak irtenbide berriak garatu ditu eraikuntzan energia-mendekotasuna murrizteko

Belako Lanak buru duela, karbono-aztarna baxuko mortero bat eta isolamendurako eko-panelak diseinatu ditu, SATE sistema batean integratzeko. SPRI Taldearen Hazitek laguntza-programaren babesa izan du.

Alterity,  robotika  mugikorrarentzat  eta  mugikortasun  elektriko  arinarentzat  bateriak  fabrikatzen  dituen  enpresa  bizkaitarra
07/05/2025 Nazioartekotzea

Alterity, robotika mugikorrarentzat eta mugikortasun elektriko arinarentzat bateriak fabrikatzen dituen enpresa bizkaitarra

Elkarteak SPRI taldearen nazioartekotze-programaren laguntza bat jaso du, eta bezeroak ditu jada Italian, Suitzan eta Herbehereetan

Sariki,  metrologian  liderra  den  ETEa:  “BIND  SMEk  zure  erronketarako  soluzioak  dituzten  startupekin  konektatzen  zaitu”
07/05/2025 Ekintzailetza

Sariki, metrologian liderra den ETEa: “BIND SMEk zure erronketarako soluzioak dituzten startupekin konektatzen zaitu”

Gipuzkoako ETEak 40 urte beteko ditu 2025ean, eta BIND SMEren, Eusko Jaurlaritzak sustatutako eta startupekin berrikuntza irekian jarduteko programaren, 2. edizioan parte hartu zuen

Novaut,  blog  batetik  jaio  zen  marketplace  industrialaren  finkapena

Novaut, blog batetik jaio zen marketplace industrialaren finkapena

Merkatuan bost urte daramatza, eta Arabako enpresak lortu du bere lekua egitea ordezko pieza kritikoen sektoreko erraldoien artean

Rebel  Tickets,  sarreren  birsalmentan  iruzurrari  eta  gehiegizko  prezioei  aurre  egiteko  sortutako  enpresa  bizkaitarra

Rebel Tickets, sarreren birsalmentan iruzurrari eta gehiegizko prezioei aurre egiteko sortutako enpresa bizkaitarra

Gaur egun, beren publikoari baimendutako birsalmenta eskaini nahi dioten jaialdi, kontzertu eta bestelako ekitaldien sustatzaileekin lan egiten du.

EatAmigo,  ostalaritzako  eskaerak  automatizatzeko  AA  erabiltzen  duen  tresna

EatAmigo, ostalaritzako eskaerak automatizatzeko AA erabiltzen duen tresna

Gipuzkoako enpresak jatetxeekin, ostalaritza kateekin eta elikagai banaketa enpresekin egiten du lan estatu mailan, eta duela gutxi Mexikon lortu du lehen bezeroa.

HIMUGI  proiektuak  mugikortasunean  eta  garraioan  aplikazioak  dituen  hidrogeno-propultsio  sistema  bat  lortu  nahi  du
23/04/2025 I+G+B

HIMUGI proiektuak mugikortasunean eta garraioan aplikazioak dituen hidrogeno-propultsio sistema bat lortu nahi du

Euskal erakundeen arteko partaidetza eta lankidetza handia du, eta SPRIren Hazitek programaren laguntza ekonomikoa jaso du.

Ceit  zentro  teknologikoak  300  enplegu  baino  gehiago  sortzen  dituzten  20  spin-off  sustatu  ditu  eta  30  M  €  inguruko  inbertsioa  ekarri  dute
16/04/2025 I+G+B

Ceit zentro teknologikoak 300 enplegu baino gehiago sortzen dituzten 20 spin-off sustatu ditu eta 30 M € inguruko inbertsioa ekarri dute

Mikel Jauregi sailburuak Ceit bisitatu du, ikerketa aplikatuko eta teknologia enpresara transferitzeko erreferentziazko zentro teknologikoa

Lorra,  lau  hamarkada  inguru  Bizkaiko  nekazaritzako  elikagaien  kooperatibismoaren  funtsezko  zutabe  gisa 
31/03/2025 Berrikuntza

Lorra, lau hamarkada inguru Bizkaiko nekazaritzako elikagaien kooperatibismoaren funtsezko zutabe gisa 

Gaur egun, erakundearen lehentasuna zahartutako sektore honetako erretiroak ordezkatzea da, belaunaldi-erreleboaren bidez. 

Surphasek  merkatuan  parekorik  ez  duen  teknologia  garatzen  du  eta  gatzgabetzeko  planten  eraginkortasuna  handitzea  lortzen  du

Surphasek merkatuan parekorik ez duen teknologia garatzen du eta gatzgabetzeko planten eraginkortasuna handitzea lortzen du

Donostiako ETEak, Europako Batzordearen 2,5 milioiko dirulaguntza lortuta, iragazkien egoera aurreikusten du denbora errealean; hala, geldialdi teknikoen % 60 murrizten du

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.