hupi
Romain Roquefère eta Vincent Moreno, Hupiren sortzaileak, zuzendariak eta bazkideak, enpresaren aurkezpen batean
Ekintzailetza Eraldaketa digitala
Elkarrizketak 23 Marzo, 2021

Hupi, laguntzaile birtualak eta adimen artifiziala negozioen zerbitzura

Ipar Euskal Herrian eta Donostian egoitza duen enpresa hau erreferente bat da erakundeei erabakiak hartzen laguntzen dieten laguntzaile-birtualen garapenean
-

Negozioetara bideratutako laguntzaile birtualen garapenean espezializatutako Hupi euskal konpainia 2014an eratu zen Bidarten. Industria-sektorean adimen artifiziala erabiltzea oso ohikoa ez zen garai horretan, Hupik dagoeneko aztertzen eta garatzen zituen informazio-azterketan oinarritutako ‘big data’ soluzioak. 2017an BIND 4.0 programaren lehen edizioan parte hartu ondoren, arduradunek Hupi Ibérica S.L.U. sortzea erabaki zuten, SPRIren eta BIC Gipuzkoaren laguntzarekin, egoitza Donostian izanik. Konpainiako arduradunek aitortu dutenez, ordutik “egunero bizi eta lan egiten dugu mugaz gaindiko jarduerekin. Izugarri gustatzen zaigu Hegoaldera etortzea. Izan ere, euskal enpresatzat hartzen dugu geure burua”. Romain Roquefère eta Vincent Moreno Hupiren sortzaile, zuzendari eta bazkideekin hitz egin dugu.

Zer aplikazio dituzte laguntzaile birtualek enpresetan?

Laguntzaile birtualek laguntza operatiboa ematen diete egunero erabaki konplexuak eta azkarrak hartu behar dituzten profesionalei. Gure laguntzaile birtualek gomendioak ematen dituzte modu autonomoan eta denbora errealean. Enpresetan erabakiak hartzeko prozesua ordezkatzeko eta automatizatzeko modu bat da hau, azken erabakia giza-adimenaren esku utzita. Gure telefono adimendunetan gero eta gehiago ikusten ditugu laguntzaile birtual horiek, adibidez, jatetxerik onena zein den gomendatuz edo gure agenda kontsultatuz. Gure laguntzaile birtualek gauza bera egiten dute, konplexutasun hori prozesatzen dute iradokizunak emateko, baina kasu honetan testuinguru komertzial eta operatiboetan laguntzen dituzte profesionalak.

Azaldu ditzakezue zuen soluzioen adibide batzuk?

Gaur egun, 40 bezero baino gehiago ditugu (Safran Helicopter Engines, Mondragon, Enedis, Seinsa, DBus, Garita, etab.) eta 20 laguntzaile birtual baino gehiago garapen prozesuan. Beraz, garatzen ditugun produktuak merkatuetatik eta negozioaren beharretatik oso hurbil daude. Adibidez, laguntzaile birtualek gomendioak proposatzen dituzte txanda bakoitzean hurrengo 7 egunetan zer fabrikazio-agindu prozesatu behar diren jakiteko, izakinak handitu gabe egin beharreko eskaerak minimizatzeko. Beste laguntzaile birtual bat dugu, makina-erremintaren mantentze-lanak planifikatzeko gomendioak ematen dituena, linearen geldialdiak eta piezen akatsak murrizteko. Beste adibide bat laguntzaile birtual bat da, garraio-operadore bati hainbat bidalketa biltzen laguntze duena, egindako kilometroak murrizteko, bezeroen asetasunean eragin gabe.

Gure bezeroek aginte-koadroen bidez beren jarduerak eta funtsezko metrikak ulertu nahi dituzte, baina ez dute denbora asko eman nahi hamarnaka aginte-koadro aztertzen zer egin erabakitzeko, batez ere, azterketa hori gertaeren ondoren egiten delako. Konponbide operatiboak bilatzen ari dira, momentuan, iradokizunak, proposamenak eta alertak denbora errealean emateko, egungo errealitatean oinarrituta.

Zein faseri heldu behar zaio laguntzaile birtual bat garatzerakoan?

Arintasuna bermatzeko azkar lan egiten badugu ere, gure metodologia propioa dugu. Lehenengo fasea, garrantzitsuena, erabileraren kasua eta laguntzaile birtual baten bidez konpondu beharreko enpresa-arazoa oso ondo definitzea da. Gero, dauden sistemetatik gure eredu matematikoek erabileraren kasuari erantzuteko behar ditugun datuak biltzen ditugu. Nahiago dugu pragmatikoak izan eta eskura ditugun datuekin lor ditzakegun emaitzak ikusi. Gehienetan, datu horiek balioa sortzeko bezain onak dira. Soluzioa inplementatu ondoren soilik identifikatzen dugu IoT gailuen bidez edo beste ingurumen-datu batzuen bidez (sateliteko irudiak, adibidez) datu gehiago sartzea erabilgarria den ala ez. Hirugarren fasean, modelo matematikoak garatu genituen (ikaskuntza automatikoa eta ikerketa operatiboa). Berriro ere, nahiago dugu oso pragmatikoak izan eta erronka teknikoei irtenbidea aurkitu aurre egiten goazen heinean, egingarritasun-azterketak egin beharrean. Gainera, gure erabiltzaileak prozesu horretan inplikatzen ditugu, haiekin eta haientzat diseinatutako zerbait inplementatzen dugula ziurtatzeko.

Zein dira laguntzaile birtuala garatzeko erronka nagusiak?

Laguntzaile birtual bat ezartzearekin lotutako erronka asko daude. Teknologiarekin, zientziekin eta matematikekin lotutakoak dira burura etor daitezkeen lehenengoak. Baina guretzat interesgarrienak eta liluragarrienak enpresen eraldaketa digitalarekin lotutakoak dira. Nola industria-enpresek sistema horiek hartzen dituzten eta beren erakundeak, prozesuak eta balio-katea berrikusten dituzten, haien onura osoa lortzeko. Hupin gehien gustatzen zaigunaren zati bat dela uste dut, hau da, aldaketa bultzatzea eta gure tokiko enpresentzat lehia-gune berriak irekitzea.

Zein negozio motara zuzentzen zarete?

Kontzeptualki, adimen artifiziala edozein negozio eta jardueratan aplika daiteke. Hupi lau sektore handitan ari da garatzen: industria, energia, ura eta garraioa. Gure bezero gehienak sektore horien parte dira. 2020tik ikertzen ari gara, osasun- eta gizarte-laguntzaren sektoreetan sartzeko. Adimen artifiziala pertsonen bizitza eta osasuna hobetzeko baliatzeko modu asko daude: gaixotasun kronikoak prebenitzea, etxean arreta hobea ematea… Hori garrantzitsua da guretzat, ez bakarrik enpresa gisa, baita Euskal Herriko herritar gisa ere.

Zein hizkuntzatan garatzen dituzue laguntzaile birtualak?

Gure laguntzaile birtualak frantsesez eta gaztelaniaz daude eskuragarri, eta horiek euskaraz izateko aukera ere emango dugu. Hau Hupiren oinarrien zati da eta oso garrantzitsua da guretzat.

Zuen ustez, zein da Euskadiren posizioa Europan adimen artifizialari dagokionez?

Zalantzarik gabe, Euskadi oso posizio indartsuan dago Europan, bereziki Eusko Jaurlaritzak 2016an abiarazitako BIND 4.0 ekimenarekin. Ikuspegia oso modu argian egin da, konpromiso argiarekin eta bitarteko sendoekin. Era berean, sektore ekonomikoen sendotasuna eta aniztasuna direla eta, Euskadi ingurune ezin hobea da edozein motatako eta edozein sektoretarako soluzio berritzaileak ezartzeko. Horregatik, gure garapena Hegoaldean kokatzea ere erabaki genuen, Frantziako beste leku batzuetan egin beharrean. Eta pozik gaude erabaki hau hartu dugulako.

Zeintzuk dira Hupiren etorkizuneko erronkak?

Hupik hainbat proiektu ditu. Lehenengoa produktu estandarizatuen garapena da, batez ere produktu adimendunak, gailu autonomo edo ‘autonomous devices’ ere deituak: adimen artifiziala duen elektronika. Urrats garrantzitsua da gure negozioaren garapenerako. Bigarrena, gure teknologiak sektore sanitario eta soziosanitarioetara dibertsifikatzea da. Eta, azkenik, Hupi modu aktiboan konprometituta dago Euskadirako ingurumen- eta gizarte-elkarrekikotasunean. Garapen ekonomikoa bitartekoa dela uste dugu, eta ez helmuga. Horregatik, urtero Euskadin sortutako balioaren zati bat eskertzen dugu, euskal kultura ardatz hartuta: euskara, Euskaraldia, pastoralak, zesta-punta… Boluntariotza-lan batzuk ere egiten ditugu, globalizazioa pairatzen duten tokiko sektoreei laguntzeko, nekazaritza-sektoreari, esaterako. Gauza txikiak dira… baina horretan gara.

Lotutako albisteak

Bideroad,  adimen  artifizialaren  bitartez  azpiegituren  mantentze-lanen  kudeaketa  asmatu  duen  startupa
12/11/2025 Ekintzailetza

Bideroad, adimen artifizialaren bitartez azpiegituren mantentze-lanen kudeaketa asmatu duen startupa

Top 101 Spain Up Nation Errekonozimenduen II. edizioko finalisten artean egon diren Euskadiko sei startupetako bat da enpresa

Tekurak  ekintza  jasangarriak  integratzen  ditu  zure  negozioan

Tekurak ekintza jasangarriak integratzen ditu zure negozioan


Aholkularitza-enpresa honek esperientzia eta metodologia eraginkorrekin laguntzen die erakundeei, beren prozesuak eta pertsonak eraldatuz, iraunkortasunaren iritsiera arina izan dadin

Kata  School  Euskadik  laguntzaile  digital  adimenduna  eskaintzen  du  industriako  ETE-en  lehiakortasuna  hobetzeko

Kata School Euskadik laguntzaile digital adimenduna eskaintzen du industriako ETE-en lehiakortasuna hobetzeko

Enpresak I+G arlora bideratzen du urtean fakturatutakoaren % 15.

D  &  A  Innovative  Systemsek  beren  digitalizazio-prozesuan  laguntzen  die  enpresei

D & A Innovative Systemsek beren digitalizazio-prozesuan laguntzen die enpresei

Enpresak sektore anitzeko soluzio berritzaileak eskaintzen ditu, bezeroen esperientzia eta teknologia aurreratuenak batuz

Lasa  Dynamics  teknologia  propioa  duen  hegaldi-simulagailua  sustatzen  ari  da  Miñaon
07/11/2025 Ekintzailetza

Lasa Dynamics teknologia propioa duen hegaldi-simulagailua sustatzen ari da Miñaon

Euskadiko startup honen proiektua erabakigarria da aireko sektorearen segurtasunarentzat, efizientziarentzat eta bilakaera teknologikoarentzat

Photokrete,  eraikuntzan  energia  aurreztu  ahal  izateko  materialak  garatzen  dituen  startupa
06/11/2025 Ekintzailetza

Photokrete, eraikuntzan energia aurreztu ahal izateko materialak garatzen dituen startupa

Top 101 Spain Up Nation Errekonozimenduen II. edizioko finalisten artean egon diren Euskadiko sei startupetako bat da

Ikasgelatik  fabrikara:  Innovaek  prestakuntza  eta  eraginkortasun  industriala  bultzatzen  ditu  Errealitate  Birtual  eta  Areagotuarekin

Ikasgelatik fabrikara: Innovaek prestakuntza eta eraginkortasun industriala bultzatzen ditu Errealitate Birtual eta Areagotuarekin

Gipuzkoako enpresak errealitate hedatuko soluzioak garatzen ditu, Lanbide Heziketa eta prozesu industrialak eraldatzen ari direnak, berrikuntza teknologikoa eta pertsonak ardatz dituen ikuspegi praktikoa bateratzen dituztenak.

Lacor-Ibili,  sukaldaritza  profesionaleko  tresnerian  liderra  den  taldea

Lacor-Ibili, sukaldaritza profesionaleko tresnerian liderra den taldea

Bergarako enpresak Kloud programaren SPRI Taldearen laguntza jaso du, eta 90 herrialdetan baino gehiagotan saltzen du, eta 500 eskaera izapidetzen ditu egunero.

The  White  Team,  ETE  eta  korporazio  handientzako  transformazio  digital  integrala

The White Team, ETE eta korporazio handientzako transformazio digital integrala

Konpainia bizkaitarra datu-analisian, cloud zerbitzuetan eta ERP edo SAP bezalako enpresa-plataformetan espezializatuta dago.

Sitecok  bezeroari  egokitutako  kobrantza-sistema  automatikoak  eskaintzen  ditu

Sitecok bezeroari egokitutako kobrantza-sistema automatikoak eskaintzen ditu

Gasteizko ETEak SPRI Taldearen Hazinnova programako dirulaguntza jaso du, eta fakturazioaren % 2 eskaintzen dio I+G alorrari.

Joan blogera

Jarrai gaitzazu

Kanal espezializatuak eta eguneroko gaurkotasuna gure sareetan.